اگر در جستجوی به دست آوردن کارِ مناسب هستید، پیشنهاد می­شود مدت کوتاهی را صرف شرکت در نمایشگاه­های کار کنید!!

در نمایشگاه کار، ممکن است افرادی را ملاقات کنید که جای دیگری نمیتوانید پیدایشان کنید.

علاوه بر این، نمایشگاه­های کار این فرصت را فراهم میکنند که بتوانید از برنامه­های تیمی و شبکه­ای، بازدیدها و کارگاه های مفیدی بهره مند شوید.

شرکت در نمایشگاه کار میتواند بسیار مفید باشد و ما را به نتیجه برساند، اما باید بدانیم چگونه به طور بهینه و مناسب از این فرصت بهره مند شویم.

 

چه طور بتوانیم بیشترین استفاده را از نمایشگا­ه­های کار ببریم؟

لباس مناسب بپوشیم: یعنی لباسی بپوشیم که برای محیط کار و محیط رسمی مناسب است، تمیز و آراسته باشیم و مطمئن باشیم کفشهایمان راحتند و می­توانیم مدت زیادی راحت بایستیم!

آماده معرفی خودمان باشیم:

بتوانیم خودمان را با ارائه خلاصه­ای از توانایی­ها و استعدادهایمان معرفی کنیم و سوابق کاری و پژوهشی مان را شرح دهیم!

این ارائه و معرفی باید بتواند در ۳۰ الی ۶۰ ثانیه انجام شود!

یادمان نرود که اهداف حرفه ای خودمان را حتما ذکر کنیم!

اعتماد به نفس را از یاد نبریم, میتواند معجزه کند!!!

همراه داشتن ملزومات:

مواردی از قبیل، تعدادی خودکار، یک دفترچه و کارت ویزیت در صورت لزوم.

مطالعه در مورد شرکت­ها:

شرکت­هایی که در نمایشگاه کار مشارکت میکنند را می­توانیم از سایت نمایشگاه ببینیم و آدرس سایت اصلیشان را پیدا کنیم، بد نیست بتوانیم سری به بیانیه ماموریت و استراتژی و اهداف شرکت­ها بزنیم و پیش از ملاقات با کادر استخدام شرکت­ها خودمان را بر اساس اهداف آن شرکت­ها آماده کنیم! با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد شرکت­ها قطعا عملکرد بهتری خواهیم داشت و از دید نمایندگان شرکت هم معقول­تر و مناسب­تر به چشم می آییم!

زود برسیم:

یادمان باشد که ممکن است صف­ها طولانی باشند، پس سعی کنیم پیش از این­که نمایشگاه باز شود در محل نمایشگاه حاضر باشیم!

در کارگاه­ها شرکت کنیم:

اگر نمایشگاه کار سمینار یا کارگاه دارد حتما در آن­ها شرکت کنیم. علاوه بر به دست آوردن شغل می­توانیم شبکه­ی افرادی را که می­شنایم گسترش بدهیم و با افراد بیشتری آشنا شویم!

شبکه یا نتورک:

وقتی در صف ایستاده ایم و منتظر هستیم، با افراد دیگر صحبت کنیم و کارت ویزیتمان را در اختیار بقیه بگذاریم. هیچ وقت نمیشود تصور کرد چه افرادی می­توانند در پیدا کردن کار مناسب به ما کمک کنند!

یادمان باشد در حین تبادل اطلاعات و شبکه­سازی، نظم را رعایت نماییم و با حفظ احترام و ادب رفتار کنیم!

اگر خسته یا ناراحت شدیم یا از یک شرکت و برخورد آن با خودمان دلگیر شدیم، هرگز این مطلب را برای بقیه بازدیدکننده­ها شرح ندهیم، سعی کنیم مثبت­نگر باشیم و فرصت­های دیگر را از دست ندهیم!

برخورد اولیه:

زمانی که به هر بخش جدید در نمایشگاه میرسیم، با نمایندگان استخدام دست بدهیم و خودمان را برای آن ها معرفی کنیم.تماس چشمی مستقیم با ایشان برقرار کنیم و نشان بدهیم که چه قدر به شرکت آن­ها و کار در مجموعه شان علاقه مند هستیم!

اشتیاق نشان بدهیم:

یکی از اساسی­ترین معیارهایی که کارفرما برای استخدام در نظر میگیرد اشتیاق است. یادمان نرود یک لبخند ملایم به لب داشته باشیم!!!

سوال بپرسیم:

پرسیدن سوالات مناسب و به­جا از نمایندگان شرکت­ها می­تواند دانش ما را نسبت به شرکت نشان بدهد. کارفرمایان به دنبال افرادی با بیشترین مهارت نیستند بلکه به دنبال نیروهایی هستند که به حضور در شرکتشان انگیزه و علاقه بیشتری نشان بدهند!

هر چه بیشتر با نمایندگان شرکت­ها وارد بحث شویم و در مورد نیازهای شرکت صحبت کنیم، تاثیر بهتری را در ذهنشان میذاریم!

کارت ویزیت­ها را جمع ­آوری کنیم:

جمع­آوری کارت ویزیت به ما کمک می­کند اطلاعات تماس با افرادی را که با ایشان آشنا شده ایم را داشته باشیم. وقتی از نمایشگاه برگشتیم اطلاعات افراد را وارد لیست دوستانمان بکنیم و در شبکه­های اجتماعی معتبر نظیر لینکدین با آن ها ارتباط برقرار کنیم!

یادداشت­ برداری کنیم:

پیگیری و توجه به تمام موارد زمانی که در محیط شلوغ با چندین کارفرما مواجه میشویم سخت میشود. در جایی مثل پشت کارت ویزیت­هایی که جمع کرده ایم یا در دفترچه مان یادداشت کنیم که با چه افرادی و در مورد چه موضوعاتی صحبت کرده ایم!

تشکر کنیم:

زمانی را صرف این کنیم که پیام تشکری را از طریق مکاتبه یا ایمیل به شرکتی که با نمایندگانش صحبت کرده ایم، بفرستیم. این راه برای بیان علاقه­مندی به شرکت مورد نظر و یادآوری رزومه­ای که برایشان فرستاده ایم حرکت مثبت و مفیدی خواهد بود!

 

 

نمایشگاه کار ایران

زمان: ۳ الی ۵ اسفندماه ۱۳۹۶
مکان: مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو