ما از تمامی نیروهای مستعد و باانگیزه استقبال می‌کنیم

 

برای آشنایی بیشتر با فضای کاری اسنپ و همین‌طور پاسخ دادن به سوالات احتمالی کارجویان، مصاحبه‌ای با آقای علی قاسم‌خانی، مدیر ارشد منابع انسانی اسنپ، ترتیب داده‌ایم.

 

این روزها اسنپ با سرعت زیادی در حال رشد و جذب نیرو در حوزه‌های مختلف است، جذب نیرو بیشتر در چه حوزه‌هایی انجام می‌شود؟

بله، همانطور که اشاره کردید اسنپ در حال رشد است. ما در بازه‌های زمانی مختلف سرعت رشد متفاوتی را تجربه کردیم و در حال حاضر در بیش از ۹۰ شهر و حومه فعالیت می‌کنیم و به تناوب این رشد در حال جذب نیرو هستیم. این برهه زمانی دوره مهمی برای ما به حساب می‌آید، به ‌هر حال امروز بیش از هزار نفر در اسنپ مشغول به کار هستند و ما در دوره گذار هستیم. به عبارتی از استارتاپ به یک سازمان بزرگ تبدیل شدیم و اکنون زمانی است که تخصص اهمیت زیادی دارد. در بخش‌های مختلف مثل فنی، عملیات، منابع انسانی، بازاریابی و همچنین تمامی دیگر واحدها در حال جذب نیروهای متخصص هستیم؛ نیروهای توانایی که به ما کمک کنند ساختارمان را  هر چه بهتر شکل دهیم و در واقع این دوره را به بهترین نحو ممکن سپری کنیم. جذب ما به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و از کسانی که دارای تخصص و علاقمند به کار کردن هستند در شرکت اسنپ استقبال می‌کنیم.
 

در مورد فرهنگ سازمانی اسنپ بگویید. مهم‌ترین ارزش‌های سازمانی اسنپ چیست؟

در حقیقت فرهنگ سازمانی اسنپ را ارزش‌های سازمانی تعریف می‌کند. ما در اسنپ ‍‍۱۱ ارزش سازمانی داریم که تک‌تک آنها برای‌مان اهمیت بسیار زیادی دارد. در اسنپ این اعتقاد وجود دارد که تمام ارزش‌ها در کنار هم باعث می‌شوند یک فرهنگ سازمانی خوب شکل بگیرد. در واقع می‌توان تشبیه کرد که ۱۱ ارزش سازمانی اسنپ مثل ۱۱ بازیکن فوتبال هستند که در کنار هم و با کار تیمی می‌توانند نتیجه بگیرند و اگر یکی از آنها نباشد، قطعا نتیجه دلخواه کسب نمی‌شود. ما هم سعی می‌کنیم با محوریت دادن به ارزش‌های سازمانی در تمام امور و کارهای روزانه‌، فرهنگ درستی را در سازمان شکل دهیم. در نهایت با اجرای صحیح ارزش‌های سازمانی است که می‌توانیم هدف، ماموریت‌ و دیدگاه مدنظرمان را پیاده سازی کنیم.

 

کارجویان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا بتوانند وارد اسنپ شوند؟

ما در اسنپ سعی کردیم برای موقعیت‌های شغلی مختلف، ویژگی‌های مشخصی را تعریف کنیم و بر اساس آن نیروهایی که می‌خواهیم را جذب کنیم و در موقعیت‌های شغلی مورد نظر قرار دهیم. بسیار مهم است که بدانیم چه شخصی با چه ویژگی‌ها و شایستگی‌هایی را باید در یک موقعیت شغلی جذب کنیم. به این منظور ابتدا برای هر موقعیت شغلی، ویژگی‌هایی تعریف می‌شود و پس از آن افراد واجدالشرایط را بررسی می‌کنیم. افراد حائز شرایط در زمان مصاحبه و با روش‌های ارزیابی که در اسنپ وجود دارد بررسی می‌شوند و در نهایت در صورت انطباق با شایستگی‌ها، افراد می‌توانند وارد اسنپ شوند و عضوی از خانواده پرجمعیت ما باشند که این باعث افتخار ما خواهد بود.

 

وضعیت کارجویان فعال در بازار کار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نکته مهمی که شرکت‌ها و کارآفرینان باید به آن توجه کنند این است که کشور ما پر از استعداد است؛ کسانی که منتظر هستند فرصتی به آنان داده شود تا بتوانند خود را اثبات کنند. البته نباید این مسئله را فراموش کنیم که این افراد اغلب سن کمی دارند و به دلیل تجربه کاری اندک ممکن است چندان با رفتار سازمانی آشنا نباشند. این مسئله باعث می‌شود که این افراد نیاز به زمان داشته باشند تا با نحوه رفتار و برخورد درست در یک سازمان آشنا شوند که این روند پس از گذشت زمان و کسب تجربه در محیط کاری اتفاق می‌افتد. البته مراکزی وجود دارد که می‌توان با مراجعه به آنها و گذراندن دوره‌های تخصصی، بهتر و آسان‌تر وارد محیط‌های کاری شد. امیدوارم که کارآفرینان و افرادی که در حوزه‌ها وکسب‌و‌کارهای مختلف حضور دارند، بتوانند فرصت شکوفایی را به این استعدادهای جوان بدهند.
 

در فرآیند جذب و استخدام نیروها برای موقعیت‌های شغلی مورد نیازتان با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو هستید؟

فکر می‌کنم  جذب نیروی متخصص و جوان بزرگترین چالش برای شرکت‌هایی مانند اسنپ است. از یک سو پیدا کردن این نیرو بسیار زمان‌براست و از سوی دیگر رقابت برای جذب این نیروها همیشه بالاست. برای شرکت‌هایی که در حال رشد هستند و می‌خواهند چابک باشند، جذب این نیروها چالش‌برانگیز می‌شود.

آیا اسنپ فقط در تهران استخدام دارد؟

همان‌طور که اشاره کردم اسنپ در بیش از ۹۰ شهر و حومه کشور در حال فعالیت است، در بیشتر این شهرها دفتر دارد و نیروهای ما در حال فعالیت هستند. در نتیجه اعضای خانواده اسنپ در هر کدام از این شهرها حضور دارند. به هر حال با توجه به رشد اسنپ در هر شهر و با توجه به وضعیت آن اقدام به جذب نیرو خواهیم کرد. خبر خوب اینکه برنامه‌هایی برای شروع به کار در شهرهای جدید و جذب نیرو داریم.

برای افرادی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و یا جویای کار هستند چه پیشنهاداتی دارید تا بتوانند این مسیر را بهتر و سریع‌تر طی کنند؟

 پیشنهاد من این است که کارجوها در شغلی شروع به فعالیت کنند که به آن علاقه دارند  و می‌خواهند آینده شغلی خود را در آن مسیر بگذرانند. اگر تحصیلات این افراد با حوزه کاری‌شان مرتبط باشد که نتیجه قطعا بهتر خواهد بود. اگر بتوانند در رابطه با شغل خود مطالعه کنند و اطلاعات‌ و مهارت‌‌های‌شان را افزایش دهند، حتما خروجی بهتری به دست می‌آورند. همچنین دوره‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با گذراندن آنها تجربیات و اطلاعات بیشتری کسب کرد. با انجام تمام این کارها قطعا روند مصاحبه بهتر پیش خواهد رفت و کارجویان می‌توانند کارفرما را تحت تاثیر دانش و مهارت‌های خود قرار دهند. این فرایند نباید با جذب پایان یابد و پس از استخدام هم با سخت‌کوشی و پشتکار می‌توان روند پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کرد تا به موفقیتی که به دنبال آن هستیم دست‌یابیم. در اسنپ هم افراد با پشتکار می‌توانند پیشرفت کنند و موفق‌تر باشند.