دومین نمایشگاه کار ایران در تاریخ ۴ تا ۶ بهمن ماه با حضور برجسته بیش از ۷۰ سازمان معتبر و بازدید بیش از ۱۳ هزار نفر از متخصصین برگزار شد.

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه‌های تیم برگزاری نمایشگاه حضور حرفه‌ای کارفرمایان است. به همین جهت، پیش از برگزاری دومین نمایشگاه کار ایران، معیارهای ارزیابی کیفیت حضور کارفرمایان، تدوین و در جلسه‌ای به اطلاع این عزیزان رسید.

آنچه برای تیم برگزاری نمایشگاه کار، رویکرد حرفه‌ای کارفرما محسوب می‌شود نه تعداد رزومه‌های دریافتی یک سازمان است و نه مشهور بودن برند تجاری آن؛ بلکه آنچه در نمایشگاه کار اهمیت دارد و برند کارفرمایی مناسبی در ذهن نیروی متخصص باقی خواهد گذاشت، شاخص‌های زیر است که مبنای رده بندی کارفرمایان قرار گرفته است: 

تعریف موقعیت‌های شغلی نمایشگاهی تا حداکثر ۱۰ روز پیش از نمایشگاه در پنل جاب ویژن

یکی از مهم ترین اقداماتی که پیش از برگزاری نمایشگاه­‌های کار انجام می شود، اطلاع‌رسانی فرصت‌های شغلی موجود در نمایشگاه کار در شبکه‌های اجتماعی جاب‌ویژن است. این اطلاع رسانی‌ها، کارجویان را از حوزه‌های استخدامی هر شرکت آگاه خواهد کرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند از قبل برنامه‌ریزی کنند و با اطلاع دقیق‌تر و به صورت هدفمند در نمایشگاه حاضر شده و از غرفه‌های آن بازدید نمایند. لذا تعریف فرصت‌های شغلی موجود در نمایشگاه توسط کارفرمایان، تا حداکثر ۱۰ روز پیش از نمایشگاه، به عنوان یکی از شاخص‌های انتخاب کارفرمایان برتر در نظر گرفته شده است.

برقراری ارتباط حضوری و چهره به چهره با کارجویان و ارزیابی اولیه آن‌ها در نمایشگاه

برقراری ارتباط حضوری و چهره به چهره یکی از اصلی‌ترین مزایای نمایشگاه‌های کار است. لذا براساس نظرسنجی صورت گرفته از بازدیدکنندگان نمایشگاه کار، از آن‌ها سوال کردیم که با نمایندگان کدامیک از شرکت‌ها در محل غرفه آن‌ها گفتگو داشتند. در این نظرسنجی بیش از ۶۸۰ نفر از بازدیدکنندگان نمایشگاه کار شرکت کردند. شرکتهایی که حداقل ۵% از شرکت کنندگان در نظرسنجی اذعان به گفتگو و ارتباط حضوری با نمایندگان آن شرکت‌ها داشته‌اند، نمره این شاخص را دریافت کرده‌اند.

سازمانی که در نگاه کارجویان خود را بهتر از بقیه معرفی نماید.

آشنایی با رویکردها و استراتژی‌های منابع انسانی شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاه برای بازدیدکنندگان آن است. هر سازمانی که بتواند بهتر خود را به نیروی متخصص معرفی کند، بطور حتم در آینده استخدام‌های بهتری خواهد داشت و نیروی کار توانمند علاقمند به حضور در این سازمان‌ها خواهد بود. برای سنجش این موضوع نیز در نظرسنجی از کارجویان پرسیدیم که ” کدام سازمان‌ها حس بهتر و تصویر مناسب‌تری در ذهن شما ایجاد کردند؟ ” و بر اساس پاسخ های شما، کارفرمایان در این شاخص نیز نمره ای را کسب کردند.

ارائه بازخورد و تعیین وضعیت رزومه‌های دریافتی در نمایشگاه کار

مهم‌ترین دغدغه‌ای که از سوی بازدیدکنندگان نمایشگاه کار بصورت مستمر با ما در میان گذاشته می‌شود، تعیین وضعیت کردن رزومه‌ها و ارائه بازخورد مناسب به آن‌هاست. از نظر ما کمترین حق یک کارجو که وقت مناسبی گذاشته و برای بازدید از نمایشگاه و استخدام در یک شرکت، به غرفه یک شرکت مراجعه کرده، آن است که از بازخورد آن سازمان نسبت به رزومه خود آگاه شده و بداند که تصمیم سازمان برای همکاری با او چیست. بنابراین این شاخص به عنوان مهم‌ترین شاخص رده بندی با وزن ۲ برابر سایر شاخص‌ها در محاسبات اعمال شد.  در همین راستا، سازمان‌هایی که تمام رزومه‌های دریافتی خود را حداکثر تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه در پنل جاب‌ویژن تعیین وضعیت کرده و به کارجویان بازخورد داده باشند در این شاخص نمره کامل کسب نمودند.

پس از اجرای این رده بندی، ۱۸ شرکت زیر بعنوان برترین‌ها انتخاب شدند.

نکته آخر و مهم آنکه دبیرخانه نمایشگاه کار در حال جمع آوری آمارهای جامعی از استخدام‌های دومین نمایشگاه کار ایران هستند و تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ آماری از تمامی این استخدام‌ها بصورت رسمی منتشر خواهد شد.